دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال

به وب سـایت شـخصی و پـایگاه اطلاع رسانی فـرخ عـبدالـه زاده خــوش آمدید.


سامانه پیامکی :

10006762485846

موضوعات
■ اخبار :
□ مقام معظم رهبری
□ ریاست جمهوری
□ قوه قضاییه
□ مجلس شورای اسلامی
□ وزارت کشــــور
□ اســتانداری
□ فـرمانداری
□ بخشداری
□ شـهرداری
□ شورای شهر
□ میراث فرهنگی
□ آموزش و پرورش
□ تبریز
□ ورزقان
□ خاروانـــا
□ سـیه کلان
□ ورزقــان نــیـوز
□ سایر شهرستانها
□ مهمترین خـبرهای روز
□ اخبار امام جمعه محترم
□ جدیدترین خبرهای دولت
□ جدیدترین خبرهای استان
□ جدیدترین خبرهای ورزقان
□ جدیدترین خبرهای کلیبر
□ جدیدترین خبرهای اهر
□ اخبار مس سونگون
□ اخبار روستاها
□ بـسیج
■ اخبار اختصاصی انتخابات :
□ مجلس شورای اسلامی تبریز
□ شورای اسلامی شهر تبریز
□ مجلس شورای اسلامی ورزقان
■ معرفی شخصیت ها :
□ مقام ریاست جمهوری
□ مجلس شواری اسلامی
□ شورای اسلامی شهر و روستا
□ چهره های شناخته شده
■ معرفی مناطق جغرافیایی :
□ کشور عزیزمان ایران
□ استان آذربایجان شرقی
□ شهرستان های آذربایجان شرقی
□ روستاهای شهرستان ورزقان
■ گالری عکس :
□ طبیعت آذربایجان
□ روستای سيه کلان
■ یادداشت ها
□ عبداله زاده
■ مناسبت ها :
□ تبریـــک
□ تسلیت
مطالب اختصاصی


شهرداری الکترونیک تبریزشهرداری الکترونیکی گامی بلند در ارتقای مدیریت شهری

شهرداری الکترونیکی با قرار گرفتن در مسیر صحیح می‌تواند مردم را در رسیدن به رفاه کامل یاری نماید.

در عصر اطلاعات و با تلاش روزافزون دولت و تمامی افراد جامعه برای شکل‌گیری جامعه اطلاعاتی، به سمت کشوری حرکت می‌کنیم که در آن،  شهروند به کسی گفته می‌شود که علاوه بر آشنايي كامل بر فناوري اطلاعات و ارتباطات، مسئولیت‌پذیر، پاسخگو و فعال و دارای نقشی مؤثر در فرآیند توسعه ملی باشد.

از این رو، حصول اطمینان از کاربرد فناوری اطلاعات در همه ابعاد زندگی و سیستم‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موجب تحولی بزرگ در شیوه ‌‌‎زندگی، کار و فعالیت آنها شده و از حقوق اساسی هر شهروند به حساب می‌آید.

 شهرداری الکترونیکی با قرار گرفتن در مسیر صحیح می‌تواند مردم را در رسیدن به رفاه کامل یاری نماید. برای رسیدن به این هدف باید برای تاسیس و پیشرفت شهر الکترونیکی تلاش بسیار نمود.

با حذف وابستگی فرهنگی، آموزشی، رفتاری و نيز به وجود آوردن زیرساخت‌های مناسب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ایجاد امنیت و پشتیبانی، فرهنگ‌سازی، روی کار آمدن نیرو‌های متخصص و همچنین وضع قوانین مورد نیاز از عوامل مهم در تحقق شهرداري الكترونيكي در ايران مي باشند.

 نقش شهرداری الکترونیکی در دنیای پیشرفته‌ امروز، غیر قابل انکار است. ارائه‌ خدمات فراوان شهرداری به صورت الکترونیکی سهم بزرگی در کاهش ترافیک شهر دارد. زیرا خیلی از کارها از طریق اینترنت انجام می‌شود و خیلی از امور هم به دلیل سرعت بالای سیستم‌های نوین با یک مراجعه صورت می‌پذیرند.

متن کامل را در ادامه مطلب همراه ما باشید...

 

جهت برپایی و ایجاد شهرداري الکترونیکی، باید قوانین ویژه‌ای وضع شود و این قوانین اجرا شوند. مطابق برنامه ريزي سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور، شهرداري الكترونيكي اولين گام در تحقق شهر و دولت الكترونيكي مي باشند. زيرا بعد از تحقق شهرداري الكترونيكي بستر لازم براي نيل به شهر و دولت الكترونيكي فراهم خواهد شد.

 در جهت تحقق شهر الکترونیکی، بايد قوانین ویژه‌ای برای رعایت استاندارهای امنیتی نیز تدوین شود، به طوری که متناسب با نیازها و ویژگی‌های هر شهر باشد.

این قوانین و مقررات از سوی دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی قابل بررسی است. قوانین مربوط به جرائم الکترونیکی، حریم خصوصی، حقوق مصرف‌کنندگان و قوانین تجارت الکترونیکی از جمله مهم‌ترین قوانین هستند.

 در نهایت، در یک شهرداری الکترونیکی، کلیه مراکز دولتی و خصوصی با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و از طریق شبکه‌های متعدد با هم در ارتباط هستند تا بدین وسیله امکان انجام فعالیت‌های بانکی، تبادلات مالی و تجاری، آموزشی و خدماتی را به صورت الکترونیکی برای تمامی شهروندان در کلیه اوقات شبانه‌روز فراهم آورند

شهرهای امروزی، تجلّی‌گاه چهرۀ نوین زندگی در عصر ارتباطات بوده و نقاط تمرکز خدمات گوناگون، تعاملات فرهنگی- اجتماعی و تراکنش‌های اقتصادی به شمار می‌روند؛ چنان که رشد و توسعۀ همه‌جانبه و پایدار شهرها، نیازمند به‌کارگیری فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی است.

 با توسعۀ روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و به‌کارگیری گستردۀ آن در جوامع شهری و زندگی روزمرۀ شهروندان، خدمات شهری نیز به لحاظ مفهوم، ابعاد، اهمّیت راهبردی و تمرکز جغرافیایی دستخوش تحولات شگرفی گشته است.

با توجه به تمرکز خدمات در شهرها و همچنین گسترش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیرات وسیع آن بر جنبه‌های مختلف زندگی شهروندان، امروزه بهره‌گیری از روش‌ها و فناوری‌های نوین خدمات‌رسانی به شکل «خدمات الکترونیک شهری » در تعاملات و تراکنش‌های میان شهروندان و سازمان‌های دولتی وخصوصی ارائه‌دهندۀ خدمات، به عنوان راهکاری اثربخش و کارآمد در عرصۀ خدمات‌رسانی شهری به شمار می‌رود.

بهره‌گیری از قابلیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در حیطۀ فعالیت‌ها و حوزه‌های خدمات‌رسانی نهادهای مدیریت شهری نیز، فرصت‌ها و مزایای شگرفی را به همراه داشته و توسعۀ آن در قالب خدمات شهرداری‌های الکترونیک و عرضۀ آن در بستر شهر الکترونیک، در تعاملات و تراکنش‌های میان شهروندان و نهادهای مدیریت شهری یا سایر سازمان‌های ارائه‌دهندۀ خدمات، گامی بلند در مسیر نوآوری و شکوفایی فعالیت‌های خدمات‌رسانی این سازمان‌ها تلقی می‌گردد بهره‌گيري از فناوري اطلاعات و ارتباطات در نهادهای مدیریت شهری و در راستای تحقق آرمان شهرداری الکترونیک، به منظور دستیابی به اهدافی چون خدمت‌رساني بهتر به شهروندان، اطلاع‌رساني بهنگام و دقيق، شفاف‌سازي فرایندهاي كاري، هماهنگی و انتقال اطلاعات بين واحدهاي مختلف مدیریت شهری صورت می‌گیرد.  این در حالی است که مقامات و سیاست‌گذاران نظام نیز خدمات‌رساني مطلوب به شهروندان را از اساسي‌ترين و مهم‌ترين وظايف مسئولين نهادهای خدمات‌رسان عنوان می‌نمایند

امروزه، شهرها مظهر شلوغی و ترافیک سنگین هستند که باید با استفاده از فناوری‌اطلاعات در شهرداری‌ها، مشکل عرضه‌ بسیاری از خدمات شهری را حل کنیم. ارائه‌ خدمات شهری باید به نوعی باشد که شهروندان بتوانند در کمترین زمان  با بهترین کیفیت از آنها بهره ببرند که این امر با توجه به مشکلات مطرح در شهرها، تنها با وسایل ارتباطی نوین و با بهره‌گیری از دانش‌های نوین میسر می‌شود.

 اینترنت با تاثیر‌گذاری بر جنبه‌های مختلف زندگی انسان، تحول عظیمی ایجاد کرده، این تغییرات روند اکثر سازمان‌ها و نهادها را نیز عوض کرده است و آنها را از روش‌‍‌‌های سنتی به سوی روش‌های نوین سوق داده است،( به‌ خصوص در صنعت و تجارت ) که اصول آن بر پایه‌ تعامل انسان و ماشین است. البته این امر به برنامه‌ریزی دقیق و توجه به تمام جزئیات نیاز دارد. تمام انسان‌ها به دنبال صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های زندگی هستند، و اگر این هزینه‌‌های مصرفی کاهش یابد می‌توان از آن در جهت توسعه‌ دیگر فعالیت‌ها استفاده کرد و در نهایت این صرفه‌جویی موجب سوددهی بیشتر و رفاه بیشتر خواهد شد

از طرفی تدوین و به کارگیری الگوهای جدید در مدیریت بخش های گوناگون اقتصادی کشور از مهمترین پیش نیازهای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است؛ الگویی که در کنار اسلوب های علمی و تجربه های به دست آمده در ایران و دیگر کشورها، رشد و توسعه ملی را به بار خواهد آورد.

 امروزه مدیریت شهری نقش مهمی در مناسبات اقتصادی و اجتماعی برعهده دارد، که می تواند با مدیریت منابع، صرفه جویی، استفاده بهینه از ظرفیت های موجود، جلب مشارکت و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، تقویت اقتصاد خلاق شهری، مدرن سازی روش ها، گردشگری و غیره به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک نماید و راه اندازی شهرداری الکترونیکی از اقدامات شاخص در این حوزه می باشد

در دنیای امروز که هر  چه بیشتر به سمت ماشینی شدن قدم بر می داریم  دیگر روابط چهره به چهره و مستقیم نمی تواند پاسخگوی مشکلات شهروندان باشد .

 همچنین  با افزایش جمعیت به ویژه در شهر های بزرگ و شهرهای حاشیه آنها، از یک طرف مراجعات به شهرداری ها و از طرف دیگر ترافیک شهری افزایش می یابد. در نتیجه  روش های جاری  و کاغذ بازی های موجود نمی تواند روشی مناسب در جهت رسیدگی به کارهای اداری شهروندان باشد .

امروزه استفاده از فناوری اطلاعات کلیه نظام‌های اداری تحقیقاتی قضایی و غیره از جمله شهرداری ها را به عنوان قلب تپنده شهر دستخوش تغییرات و تحولات شگرفی کرده است . شهرداری الکترونیکی یک شکل نوین پاسخگویی به شهروندان برای دریافت بهتر خدمات شهری به صورت به هنگام و در ۲۴ ساعت شبانه روز می‌باشد.
در روشهای سنتی بخش عمده ای از وقت شهروندان صرف انجام فعالیت های تکراری و غیر مفید می‌شود پیمودن مسافت‌های طولانی برای دریافت خدمات ، انتظار در سیستم بروکراسی ادارات، محدودیت‌های زمانی ناشی از حضور فیزیکی در سازمان‌ها تنها بخشی از این گونه اتلاف وقت‌ها می باشد.
در حالی که در شهرداری الکترونیک به جای این امور اداری به وسیله شخص چه حضوری و چه از طریق تلفن در ساعات اداری انجام شود با استفاده از شبکه های کامپیوتری ارائه خدمات و دستیابی به اطلاعات به صورت شبانه روزی در کل ایام هفته امکان پذیر است.

برخی ویژگی های شهرداری الکترونیک:
۱-حذف پرونده های کاغذی و تبدیل آن به اطلاعات دیجیتالی .
۲-افزایش بهره وری در خدمات شهری به دلیل حذف محدودیت های زمانی ناشی از حضور فیزیکی و افزایش سرعت و دقت ارائه خدمات .
۳حذف بخش های مربوط به پاسخگویی حضوری و  تلفنی در شهرداری ها.
۴-ایجاد محلی برای تبادل نظرات شهروندان درباره عملکرد شهردار و سازمان شهرداری.
۴اخذ   تمامی مجوزها وپرداخت  هزینه های مربوطه همانند عوارض های مربوط به نوسازی و  از طریق اینترنت.
۵-حذف بروکراسی و ارائه خدمات تک مرحله ای
۶-اطلاع رسانی دقیق و کامل  فعالیت های شهرسازی ، گزارش مرحله به مرحله انجام امور شهروندان (از طریق ایمیل یا پیامک)
۷-امکان بهره گیری کلیه شهروندان به صورت مساوی از خدمات شهری
۸-امکان نظارت دقیق بر عملکردسازمان ها و افراد ، ارائه آمارها و گزارشات و تقویت قانون مندی ودر نتیجه کاهش فساد اداری
۹کاهش آلودگی هوا و ترافیک
۱۰ – صرفه جویی در وقت و انرژی و افزایش رفاه عمومی

شهر الکترونیک یک اختراع و یا یک پیشنهاد نوآورانه نیست بلکه واقعیتی است که بر اساس نیاز جای خود را باز می‌کند اگر امروز چشم خود را بر نیاز ببندیم فردا باید با پرداخت هزینه بیشتر قدم در اجرای آن بگذاریم

* علی کریم پور


ارسال نظر برای این مطلب
توجه :
* خواهشمند است در به کار بردن نام اشخاص اصل ادب و احترام را رعایت فرمایید.
* لطفا دیدگاه های خود را مرتبط با موضوع مطالب درج نمایید.
* نمایش نظرات به معنی تایید یا رد آنها نمیباشد.
* مسئولیت نظرات ارسالی بر عهده کاربران عزیز میباشد.

کد امنیتی رفرش

- پیوست فایل (عکس ،صدا ،فیلم ،اسناد ، مدارک و ... )

* ابتدا فایل های مورد نظر را آپلود ،سپس لينک مستقيم آنها را کپی نموده و در نظر ارسالی درج نمایید .

احادیث و کلام نورانی اهل بیت علیهم السلام
آرشيو
اشتغالزایی

ارس فورج - گروه صنعتی ارس فرمان تبریز

QR Contact

QR Code -Abdolahzadeh.ir



افراد آنلاین : 52
تعداد نظـرات :
بازدید کـل : 5,248,083

تمامی حقوق این سایت مرتبط به فرخ عبداله زاده بوده و کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع بلامانع می باشد.
توجه : کاربر گرامی فعالیت شما در این سایت ثبت شده و قابل پیگیری می باشد.
Copyright © 2019

18.191.68.50 : آي پي شما
Safari 5.1 : مرورگر
: سيستم عامل